راوی

صدا و سیما، مدرسه یا دانشگاه؟!

جمعه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۵، ۱۲:۳۶ ق.ظ
شاید شما هم این دیوار‌نوشته رنگارنگ! در خیابان شهید بهشتی (عباس آباد فعلی!) را دیده باشید. در نگاه اول چیز قابل تاملی به نظر نمی‌رسد و مانند همه شعارهای دولتی چاپانده شده در سراسر شهر می‌نماید، اما اگر به غیر از نگاه اول (که البته حلال است!) و به دور از عادت چشم‌هامان به آن‌ نگاه کنیم، نکته ای زیبا در آن مستتر است که شاید از دید آن رئیسی که سفارش نگارش به این درشتی آن را در انظار عموم داده است نیز پنهان مانده باشد، که اگر می دانست شاید...

رادیو و تلویزیون باید دانشگاهی عمومی برای هدایت و تربیت مردم باشد. «امام خمینی»
صدا و سیما مدرسه‌ای عمومی برای همه قشرها در سراسر کشور است. «مقام معظم رهبری»

بسیار ساده است! امام در سالهای اول انقلاب، افق آینده و آن‌چه که رادیو تلویزیون (که تازه به دست انقلاب اسلامی افتاده و هنوز صدا و سیما نشده بود!) باید در سالهای بعد به آن نقطه برسد را در دو کلمه تبیین کرده است: دانشگاهی عمومی!
و آقای خامنه ای هم بدون تعارف و احتمالا با تاسف! آن‌چه که صدا و سیما (همان رادیو و تلویزیون سابق!) پس از بیست و هفت سال، امروز و در حال حاضر می باشد را در همان دو کلمه تببین کرده اند: مدرسه ای عمومی!
حالا این‌که فضای دانشگاه اصولا محل تحقیق و پژوهش (به قول امام در همین جمله: تربیت و هدایت) خواص، افراد فرهیخته و باسواد و با فرهنگ و غیره است و هر کس در این فضا باشد، حداقل حکم همان "اندکی با گل نشستن" را برایش دارد، یک طرف! و این‌که مدرسه اصولا جای کودکان و نوجوانان و یادگیری اصول اولیه علم و دانش است هم همان طرف! (البته لازم به توضیح نیست که منظور از دانشگاه نه این دانشگاه‌های آزاد و مازاد و غیره ماست، که دانشگاه به معنی واقعی کلمه است).
*اما آن یکی طرف دیگر! و از همه اینها مهم‌تر: من بیشترین تفاوت دانشگاه و مدرسه را در چند صدایی بودن فضای دانشگاه و مطرح شدن و به چالش کشیده شدن عقاید و نظرات مختلف و نقد و بررسی آن‌ها می‌دانم؛ چیزی که در فضای تک صدایی، بسته و یک طرفه مدرسه کمتر دیده می شود!

و حالا با این اوصاف پیدا کنید پرتقال فروش را و مرقوم فرمائید که به نظرتان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مدرسه است یا دانشگاه، یا هردو!؟

۸۵/۰۲/۱۵
مجید عزیزی

نظرات  (۱۸)

به نام او- در حال حاضر هیچکدام. بلکه هم کمتر!
بی اعتمادی ملی !!!
سلام
مدرسه آنهم در یکی از مناطق بالایی تهران
که اصلن یاد نگرفته اند مسئولینش که ممکن است باشند کسانی که این برنامه های بسیار مفرح و متنوع و همه پسند!!! در بین دردها و مشکلاتشان گم شود و یا هر برنامه آهی از دلشان بر آورد به خاطر نداشته هایشان !
موفق باشید و التماس دعا
۲۲ ارديبهشت ۸۵ ، ۰۲:۳۱ استشهادیه فدایی سیدعلی
بسم الله.سلام
به قول دوستی: از اطاعت و عبادت چه میدانم.
سلام...میخواستم ببینم میتونم از عکس مشهد امسالتون برای لوگو کار کنم؟
سلام..... شعاد بسیاره... و عمل کم.... اما شعارها نباید نابود بشه.... بلکه عملها باید محقق شعارها بشه
مغلطه کرده اید شاید ...
سلام.ورود شما به باِشگاه مخالفین نظام مبارک باد :دی!!
با با چرا مرتضی و ما رو اینجوری کردی؟
میخوام یه وبلاگ گروهی در حمایت از دولت دکتر احمدی نژاد بزنم اگه میتونی همکاری کنی تو وبلاگم پیغام بذار تا بهت یه نام کاربری بدم
اگه خواستی پیغام بذار بهت شماره تلفن بدم
خیلی پرروم نه ؟
در حدت نیستم؟
سلام
واقعاَ عالی بود بهتون تبریک می گم بابت نگاهتون و دقتتون
موفق باشید
خدا به خیر کنه . مهدکودک نشه .
سلام برادر راوی. علی الظاهر صدا و سیما در زمان حضرت امام دانشگاه بوده و الان مدرسه.ولی اگه دقت کنی ،امام فرمودن " باید" . یعنی اینکه دانشگاه نبوده همون موقع هم! و باید میشده که نشده امروز! ولی همون مدرسه بودنش هم غنیمته.مدرسه جائیه که بچه ها تربیت میشن برای ورود به دانشگاه. حالا بدا به حال اون دانشگاهی که ورودیهاشو این مدرسه تربیت کنه. دیگه خروجیهاش چه شود. در ضمن اون توصیفت از دانشگاه هم واقعا محل تامل میباشد علی ادق القولین.
اینجا چقدر قشنگه!...
سلام . آره .. باید دانشگاه باشه ... اما انگار بیشتر مدرسه ست ...
منت پرتقالها را نگذار سرمان حضرت پرتقال فروش مفقود شده. تامسونش را به راحتی میشود با یک دیش ساده، تازه کیلوی هم مجانی گرفت . تازه و رسیده. یا حق
سلام
به نظر شما باید کدوم باشه ..این که کدوم هست رو نمی گم ها ..این که باید چی باشه .هان؟؟؟
نه دانشگاه، نه مدرسه ...هیچ کدام ! که مهدکودک است، فکر کنم داری جزو عناصر مساله دار! قرار می گیری
به عقیده من ...هیچکدومه...تنها راهی است شرعی (البته با کلاه)
برای گذران وقت ...البته نظرم در مورد دانشگاهش بود....
"خدایا برس به داد این دانشجوها"مخصوصا به داد گروه هنریها و به ویژه این انیماتورها و فیلمسازا
الهی آمین
خدایا به امید تو

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی