راوی

فلسطین به ما چه؟

شنبه, ۲۸ دی ۱۳۸۷، ۱۰:۴۰ ق.ظ
امتحان تمام شده، سوار ماشین ون تاکسی ‌شده‌ام از دانشگاه رودهن به سمت تهران، راننده که با دوستش تلفنی ‌مشغول صحبت است بلند بلند داد می‌زند که: "برو بابا، غزه به ما چه و..."
واکنش آنی‌ام این است که می‌خواهم با کفش بزنم پس کله‌اش! خدای من! چه طور کسی ‌می‌تواند در مقابل کشته شدن کودکان خردسال بی‌تفاوت باشد؟ اما این کار را نمی‌کنم. به جایش فکر می‌کنم. چرا و به چه دلایلی ‌آدم‌ها می‌توانند نسبت به قتل عام کودکان بی‌تفاوت باشند؟ در تمام این روزها که واقعن از همه‌ی آدم‌ها می ترسم، با آدم‌های‌مختلفی‌ صحبت کرده‌ام که برای ‌بی‌تفاوتی‌شان دلایل متنوعی ‌دارند. دلایلی‌ که غیر منطقی‌اند. فکر کردم در این شرایط حداقل کاری ‌که برای ‌این شرایط عجیب و وحشتناک کنونی و برای کمک به مظلومان می‌توانم انجام دهم، شاید آگاه کردن آدم‌های ‌مختلف از این اشتباه بزرگ باشد.
بعضی‌از مخالفین حمایت از فلسطین در ایران اینها هستند:
- آدم‌هایی که فکر می کنند خیلی مذهبی هستند‌؛ دلیل: فلسطینی‌ها سنی‌هستند، (به قول ایشان ناصبی) و دشمن ائمه.
- آدم‌هایی که فکر می کنند خیلی ایرانی هستند؛ دلیل: فلسطینی‌ها عرب هستند و در طول تاریخ به‌ایرانی‌ها ظلم کرده‌اند.
- ترکیبی‌از دو مورد بالا؛ دلیل: فلسطینی‌ها چون عرب و سنی ‌هستند، دشمن ما هستند و از صدام بر علیه ما حمایت کردند و می‌کنند.
- آدم‌هایی که فکر می کنند خیلی روشنفکر هستند؛ دلیل: هر دو طرف مقصرند، اسرائیلی‌ها هم حق دارند زندگی‌ کنند، جاهای ‌دیگر دنیا هم حق مردم ضایع می‌شود، مثلن در ایران هم روزنامه‌ها را می‌بندند و زندانی‌ سیاسی‌ داریم و...
- آدم‌های‌کم اطلاع؛ دلیل: تقصیر خودشان هم هست، می‌خواستند زمین‌هاشان را نفروشند، می‌خواستند به‌ اسرائیل موشک نزنند، می‌خواستند حماس را انتخاب نکنند، می‌خواستند بروند بمیرند اصلن و...

و موارد دیگر که مجموعن منتهی‌ به‌این می‌شود که: "فلسطین به ما چه و ما مشکلات خودمان را داریم"
البته متاسفانه در برخی ‌موارد دیگر، مشکل چیز دیگری‌ است. یعنی‌مشکل در  "دلایل" آن آدم‌ها نیست، مشکل در "آدم" نبودن آن‌ها است و این دلایل تنها بهانه‌هایی‌ هستند ریاکارانه که‌ آن‌ها خود را پشت آن پنهان می‌کنند. وکسی‌ که خود را به خواب زده بیدار نمی‌توان کرد. و گرنه کدام انسان است که نسبت به کشتن کودکان بی تفاوت باشد؟ خواه کودک عرب، سنی، یهودی و حتی بی دین باشد.
***
جنگ غزه حداقل فایده ای که داشت این بود که خیلی ها نسبت به این موضوع به جنب و جوش افتادند و آگاه شدند. یکی خود من. در این شب‌ها و روزها که پی‌گیر اخبار و مسائل غزه بودم جواب‌های ‌مستندی برای ‌این حرف‌ها پیدا کردم که برای ‌اطلاع شما این جا می‌آورم. اما قبل از آن در راستای‌"چه باید کرد"   وحید جلیلی، اعمالی‌را مرتکب شده‌ام که پیش‌نهاداتم برای‌ شما را هم در زیر هر کدام خواهم گفت.
اول؛ با تمام دوستانی‌ که قبلن از سرتاسر دنیا داشتم در باره‌ی این موضوع صحبت کردم. کوین از آمریکا (که‌البته ‌الآن چند روز است در تهران مهمان ماست)، علی ‌از آلمان، آدینه ‌از سوئیس، علی‌المهدی ‌از کانادا، غانم از بیت المقدس کرانه باختری، سجاد از روسیه، رضا از آمریکا و دیگر دوستان از شهرهای ‌مختلف ایران. پشنهاد می‌کنم شما هم با دوستانتان در سراسر ایران ارتباط برقرار کنید و ضمن بحث در این مورد از حال و اوضاع واقعی ‌جهان (بدون فیلتر رسانه) با خبر باشید. پیشنهاد ویژه ‌این‌که دوستان علاقه مند به این موضوع را به هم وصل کنید، مخصوصن به من!
دوم؛ از طریقاین سایت،این شبکه‌ها را می‌بینم: شبکه ده ‌اسرائیل، پرس تی‌وی ایران، سی‌ان ان آمریکا، یورونیوز اروپا، فرانسه 24، تلویزیون فارسی ‌آمریکا، بی‌بی‌سی ‌انگلیسی ‌و عربی ‌و تازگی‌ها فارسی، الجزیره قطر، العالم ایران، المنار لبنان، القدس حماس، العربیه عربستان و کمی‌ هم شبکه‌های ‌داخلی‌ خودمان که بسیار بد و ضعیف عمل می‌کنند. به جای ‌ساخت برنامه‌های ‌تولیدی ‌برای‌ جواب به سوالات بالا، مدام تصاویر قتل عام را با تکرار زیاد پخش می‌کند؛ حتی‌سخنرانی معروف ‌40 سال پیش استاد شهید مطهری راجع به مسئله فلسطین‌را هم دیگر پخش نمی‌کنند. چه برسد به مستند‌های تحلیلی. پیشنهاد می‌کنم الجزیره را مرتب ببینید. سنگ تمام گذاشته. تقریبن همه‌ی‌ کلیپ‌های‌سیمای ‌ایران اصلن تولید الجزیره ‌است! کاش به خود زحمت یک زیرنویس فارسی کردن ساده را می‌دادند و لااقل فیلم‌های مستندش را هم "کپی پیست" می کردند.
سوم؛ مستندهای‌زیر را که چند ماه پیش دوست خوبم حسین شریف داده بود، در این مدت پشت سر هم دیدم. و فهمیدم چقدر در این قضیه بی‌سواد بوده‌ام. اگر کسی ‌خواست می‌توانم برایش کپی ‌کنم به شرط آن که زود ببینید و به دیگران هم بدهید:
از بیروت تا بوسنی، راهی ‌به سوی‌فلسطین، سه قسمت (دیسکاروی‌چنل) – صلحِ گریزان، سه قسمت (بروکلپینگ) – بچه‌های ‌درگیری، سه قسمت (الجزیره‌ انگلیسی) – بازمانده تروریسم، سه قسمت (تلویزیون اسرائیل) -  هشتاد سال مقاومت، ده قسمت (ایران) – فلسطین هنوز مسئله ‌است (مستقل انگلیسی) – شش روز ما (ایران)–  غزه (کانال 4 انگلیس) - همه‌ی‌راه‌ها به‌اسرائیل ختم می‌شود (مستقل انگلیسی) – وعده‌ها (آمریکایی(
در بین این همه، مستند ده قسمتی" هشتاد سال مقاومت" به کارگردانی ‌سیاوش سرمدی‌(کارگردان مستند ادواردو آنیلی) را باید ببینید، که در کلاس کارهای ‌جهانی‌است و به نظرم از منظر فنی‌ و کیفی‌ و بی‌طرفی، ‌قابلیت دوبله و پخش بین المللی‌ هم دارد. با دیدن این ده قسمت 20 دقیقه‌ای ‌نه تنها با فلسطین و شکل گیری ‌اسرائیل بلکه با تمام گروه‌های ‌مبارز فلسطینی ‌و لبنانی ‌هم آشنا می‌شوید.
چهارم؛ مقاله‌های اخیر روزنامه‌های اسرائیلی‌ هاآرتس و اسراییل امروز و روزنامه‌های عربی النهار، الحیات، السفیر را که به همت بچه‌های دفتر بیروت پرس‌تی‌وی ترجمه شده خواندم : پرونده ویژه: تحلیل جراید اسراییل از جنگ علیه غزه  پیشنهاد می کنم شما هم بخوانید
***
پنجم؛ از همان روز اول تهاجم به غزه، می‌خواستم جواب سوال "فلسطین به ما چه" را در راوی ‌بنویسم. به نظرم حداقل کاری‌ که می‌توانیم این روزها انجام دهیم این است. اما پیگیری ‌حوادث جنگ و سرعت ماجرا و حال خراب و دستپاگی ‌و گیجی‌ من (چیزی‌شبیه به حال و روز حسین غفاری)، آن قدر بود که ‌این مطلب تا روز بیستم جنگ و زمانی که آمار شهدا و مجروحین به بالای‌ هزار و پنج هزار رسید به تاخیر افتاد. خیریت این تاخیر در این بود که دیدم چند نفر آدم خیلی‌خوب، اینکار را بهتر از چیزی‌ که من می‌توانستم انجام داده‌اند. لینک مطالبی‌ که به نظرم در این زمینه باید خواند و به دیگران توصیه کرد با توضیحات اینجا می‌آورم:
- سی ان ان: این اسراییل بود که قبل از حماس آتش بس را نقض کرد دیگر سی ان ان هم به ‌این واقعیت که حملات موشکی حماس، در پاسخ به نقض آتش بس از سوی اسراییل در چهارم نوامبر- که منجر به کشته شدن شش فلسطینی شد - بوده، اعتراف می کند.
- آغاز سال جدید میلادی و ارتجاع و بربریت غیرقابل تحمل در وب فارسی در اولین ساعت‌های سال جدید میلادی، چند نمونه ‌از مطالب گهربار «هموطنان‌مان» را بخوانیم. واضح است که این‌ها فقط چند نمونه‌ی کوچک ازدریای بی‌رحمی و ارتجاع «گروهی» در میان «ما»، نسل کورش!! و ملت برگزیده‌ی تاریخ!! و مردمان متمدنی!! که‌از انسانیت حتی اسمش را هم به‌ارث نبرده‌ایم، است
- ۲۲۰ کشته در یک روز: شدیدترین حمله‌اسرائیل به غزه در ۴۰سال اخیر خودتان را بگذارید جای یکی از اهالی غزه که در انتخابات سه سال پیش، که همه دنیا پیش از انتخابات و بعد از آن می‌گفت انتخابات آزاد و سالمی بوده، به حماس رای داده و حماس هم در کل فلسطین ۶۰ درصد رأی آورده و دولت تشکیل داده ‌است و آن وقت کل دنیا این پیروزی را قبول نکرده و گفته ‌این دولت را به رسمیت نمی‌شناسد. چه حالی به شما دست می‌دهد؟
- فیلم: استفاده توریستی اسراییلی‌ها از بمباران غزه اگر به چشم خودم نمی دیدم، باورم نمی شد اسراییلی‌ها، (جماعت تندروترشان لابد) می روند روی تپه‌های مشرف به غزه و در حالی که نوشیدنی و هله هوله می خورند، بمباران غزه را تماشا می کنند و لبخند می زنند. با یکی شان مصاحبه می کنند، خیلی راحت می گوید: "راستش من یه کم فاشیستم!"
- وقتی‌همه خواب بودند...(روایت یک تجاوز - بخش اول)آنچه تاکنون گفته شد برای اثبات ضعف‌های آشکاری است که نیروهای حماس در مواجهه با ارتش اسراییل با آن دست و پنجه نرم می کنند اما این سخن بدان معنی نیست که برنده قطعی این جنگ نیروهای اسراییل باشند زیرا  اسرائیل ازسال 1967 که بیت المقدس را گرفت، تا کنون در هیچ جنگ شهری پیروز نشده‌است
- وقتی‌همه خواب بودند :(بخش دوم:از «هازاتو »ی ایرانی تا «غزه» عبری)این پست در پی پاسخ به پرسش‌های ساده ذیل است :
۱-چه نیازی به دانستن اطلاعاتی در مورد حوادث اخیر فلسطین است؟
۲-مگر فلسطین تاکنون در اشغال اسراییل نبوده که‌اکنون از حمله‌اسراییل به غزه صحبت می کنیم؟
۳-کرانه باختری ،غزه و محله‌های بمباران شده‌ای چون«التفاح»در کجا واقع شده‌اند؟
۴-حماس،کتائب الاقصی،جهاد اسلامی و سرایا القدس چه کسانی‌هستند و چه‌ارتباطی با حوادث اخیر دارند؟
۵-دلیل حمله‌اسراییل به غزه چیست؟
۶-ارتش اسراییل چه واحدهایی را علیه حماس بکار گرفته‌است؟
۷-توان نظامی حماس به چه میزانی است؟
۸-تاکنون در زمینه دیپلماتیک چه‌اقداماتی صورت گرفته و ارزیابی نهایی این بحران چیست؟
+ غزه در طول تاریخ نام‌های مختلفی داشته‌است و هرگاه که به‌اشغال قومی درآمده به‌اسمی متفاوت موصوف بوده‌است.غزه در زمان کوروش هخامنشی جزیی از قلمرو امپراتوری فارس بود و ایرانی‌ها بر آن نام «هازاتو» نهاده بودند (ضمنن به خاطردوره تسلط هخامنشیان بر فلسطین    بخشی از ژن غزه‌ای‌ها از نژاد آریایی است)
- وقتی‌همه خواب بودند-قسمت چهارم -(بخش اول: از قانون نترس!)ایزنکوت در این مصاحبه برای عدم تکرار تجربه تلخ جنگ 33 روزه ،توصیه میکند که :«جنگ بعدی باید با واکنشی غیر قابل تصور و بدون توجه به ‌افکار عمومی جهان یا قوانین دست و پا گیر باشد» زیرا :«ما قدرت انجام چنین حملاتی راداریم و وقتی که قرار است به ‌اهداف خود برسیم نیازی نیست که به عذرخواهی بابت عدم هماهنگی با قوانین بین المللی بیاندیشیم»
- فلسطینیها شافعی‌هستند، نه ناصبی مردمی که نام «امام علی بن ابی طالب»، «فاطمة الزهرا» و «حسین بن علی» رابر مساجد خود گذاشته‌اند، هرچه باشند ناصبی نیستند. بیشتر مردم فلسطین،پیرو مذهب شافعی ‌هستند و اتفاقا، ابوعبدالله محمد ابن ادریس شافعی، رهبراین فرقه، متولد غزه بوده ‌است.
- استدلال‌های برخی از این ماها در این روزها من: امروز هوا آفتابی و آسمان هم آبی است.
یکی از این ماها: جمهوری اسلامی ‌هم می‌گه هوا آفتابیه، خجالت بکش، تو هم شدی جمهوری اسلامی؟
- اهداف پنهان اسرائیل در تهاجم به غزه اولین پرسشی که ممکن است به ذهن یک آدم کنجکاو و علاقه‌مند به تحولات خاورمیانه برسد احتمالا این است: «اسرائیل از این تهاجم خونین و پرهزینه چه«بهره‌ای» می‌برد؟» یا «دلایل واقعی حمله‌ی اسرائیل به غزه چیست؟»
- شعری از محمود درویش
من از مردم نفرت ندارم
از هیچ کس چیزی نمی‌ربایم
اما
اگر گرسنه شوم،
گوشت غاصبانِ سرزمین‌ام را هم خواهم خورد
بهراس! بهراس از گرسنگی‌ام،
و از خشم‌ام!
- سروده‌ای از نزار قبّانی
می‌آییم
با چفیه‌های سپید و سیاه‌مان،
بر پوست‌تان داغِ خونبها می‌زنیم،
از زهدان روزگار می‌آییم
                        چونان سرریز شدنِ آب،
از خیمه حقارتی که به هوا جویده می‌شود،
*
از رنج حسین می‌آییم...
از اندوه فاطمه زهرا...
از اُحد، می‌آییم، و از بدر...
            و از غم‌های کربلا...
می‌آییم برای تصحیحِ تاریخ و اشیا
و برای پاک کردن حروف
   ازخیابان‌هایی که نام‌های عبری دارند!
- پنج دروغ بزرگ اسرائیل درباره‌ی حمله به غزه یادمان باشد،یکی از مهمترین تکنیک‌های تبلیغات موثر «تکرار» است. اگر یک بار جایی ببینید کوکاکولا، احتمالا از کنارش بی‌تفاوت خواهید گذشت. اما اگر در سراسر عمرتان، روزی‌هزار بار ببینید کوکاکولا، دیگر راستی راستی باور می‌کنید که «حقیقی‌ترین نوشیدنی‌ دنیا همین کوکاکولاست». همین سیاست در رسانه‌های بزرگ هم البته با هدفی دیگر تکرار می‌شود، این بار هدف این نیست که کوکاکولا بخرید، هدف این است که «جهت‌گیری ذهنی‌تان با صاحبان رسانه همسو شود.»، تحلیل ژنتیکی نشان می دهد
  چرا فلسطین با دارفور فرق می‌کند؟ موضوع فلسطین/اسرائیل برای مردم ایران، به دلایل مختلف «حساسیت‌برانگیزتر» است - موضوع فلسطین/اسرائیل حتی در مقیاس جهانی نیز «منحصر به فرد» است - موضوع شیرازه‌ی تمامی دست‌آوردهای اجتماعی بشر است که پیش چشمان همه‌ی ما در حال فرو پاشی است، در فلسطین «من نوعی» به عنوان یک انسان فرهنگی و اجتماعی وتاریخی زوال و فروپاشی خود را شاهدم
خانم‌ها و آقایان رئیس‌جمهور! دنیا با سکوت تغییر نمی‌کند - از سال 1947 تاکنون قطع‌نامه‌های متعددی بر ضد اسرائیل صادر شده‌است، بدون این‌که هیچ‌کدام در عمل اجرا شده باشند. فهرست قطع‌نامه‌های زیر به سادگی نشان‌دهنده‌ی عدم توان کشورهای عضو سازمان ملل برای وادار کردن اسرائیل به تابعیت از پایه‌ای‌ترین قوانین بین‌المللی است{+}:
- انا مع الارهاب، شعری از نزار قبانی:
تا وقتی این دنیای نو
در پی قتل طفلان من است
و کشته‌انان را در پیش سگان می افکند
به همه‌ی این دلایل
صدای‌ام را بلند می کنم:
من با تروریسم ام!
- نیویورک تایمز: همه ی حقایقی که درمورد غزه نمی دانید. روزنامه ی امریکایی نیویورک تایمز در مقاله‌ای که 7 ژانویه 2009 منتشرکرد، حقایقی را درمورد غزه و جنگ اسراییل و حماس در غزه بازگو کرد که بسیار با آنچه تاکنون در رسانه‌های مختلف در این روزها بازتاب داده میشوند، متفاوت است. متن زیر ترجمه‌ای است از این مقاله.
- آنان که «هر دو طرف» را محکوم می کنند، پست تر از خود قاتلانند! سازمان «وحدت یهودی فرانسه برای صلح»، مقاله ی تازه یی از میشل وراشاوسکی،نویسنده، روزنامه نگار، و سیاستمدار شریف اسراییلی را منتشر کرده‌است که ‌او در آن ـ خیلی ساده و راحت و بی درد سر ـ آیینه‌ای گذاشته ‌است در برابرآدم‌های «مترقی» چنگ و چنگول پاکیزه‌ای که آن‌ها را همیشه در همه جا ـ ومخصوصاً در این روز‌های تجاوز جدید اسراییل به غزه، در جامعه‌ی ایرانی خودمان ـ می بینیم. و شاید در موادی خود ما هم یکی از آن‌ها باشیم.
- زندگی در زمان عاریه‌ای و در سرزمین مسروقه  نوشته‌ی زیر برگردان مقاله‌ای است از هنرمند و نویسنده‌ی متولد اسرائیل جیلاد آتسمون
- اطلاعات روز به روز جنگ اسرائیل بر غزه در گاردین ***
آقای بامدادی عزیز که بسیاری از مطالب مفیدی که لینک کردم از وبلاگ ایشان است در مطلبی گفته مواظب آینده مجازی خودتان باشید. اما من در این یک مورد با ایشان اتفاق نظر ندارم. برای‌همین از ابتدا با نام حقیقی خودم به فضای مجازی وارد شدم. پای ‌همه‌ی حرف‌ها و نوشته‌هایم هستم و تبعات آن را می پذیرم. چه بهتر که ‌این تبعات برای دفاع از انسانیت و اخلاق باشد. این‌ها را گفتم که برای رفع خستگی این ویدئو را ببینید. صوراسرافیل مجری شبکه‌های تلویزیونی فارسی لس آنجلسی دارد به من به خاطر مصاحبه‌ای که در حمایت از فلسطین با رویترز کردم فحش می‌دهد. وقتی کاملن اتفاقی در یوتیوب کلمه "فلسطین" را جستجو کردم، به عنوان اولین یافته‌، ویدئویی ظاهر شد که تیترش این بود: "فلسطین به تو چه مجید!" درحالی که مبهوت و متحیر مانده بودم ویدئو را دیدم و بعد با جستجو اصل گزارش رویترز را در این جا پیدا کردم و بعد فهمیدم قضیه برای 5 سال پیش و تظاهرات در محکومیت ترور شیخ احمد یاسین بوده‌است که یک نفر با من مصاحبه کرد ولی نگفت از کجاست و مجید عزیزی 21 ساله و... ببینید و از فحش‌هایی که به من می دهد لذت ببرید. به قول علی بن الحسین (ع) خدا را شکر  که دشمنان ما را از جماعت احمق‌ها قرار داد:
 
احتمالن این پست طولانی‌ترین نوشته‌ی وبلاگی من بوده است؛ پس تحلیل عقیدتی سیاسی! و نظامی جنگ غزه یا هم‌آن "عملیات سرب گداخته" باشد برای مطلب بعدی. یک لحظه هم نباید یادمان برود که ما در برابر این مسائل مسئولیت داریم. غیراز مسئولیت دینی، حداقل مسئولیت انسانی ما این است که کاری کنیم، ولو این که جز دعا و نشر حقایق کاری از دستمان بر نیاید.
۸۷/۱۰/۲۸
مجید عزیزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی