راوی

حاجی سیدتو کشتن!

دوشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۸۶، ۰۲:۵۷ ب.ظ

برای امروز هیچ قصد مناسبتی نوشتن نداشتم، اما یک آدم خوب و مهربانی پیام کوتاه تلفنی فرستاد که از این تقارن دوشنبه و نوبت من با بیستم فروردین و سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی انتظار دارد! سید شهیدان اهل قلم؛ هم‌او که این‌جا را به نام او علم کرده‌ایم و تو می‌دانی که علم خمینی بر زمین نمی‌ماند؛ مگر ما مرده‌ایم؟
بعد هم که به مسنجر وصل شدم آف‌لاین‌هایی با هم‌این مضمون آمد از کسان دیگر. این شد که امروز راوی برای راوی است و العهدة علی الراوی...

اَلَّذینَ یُؤمِنُونَ بِالغَیبِ و.... فرموده که آن‌ها که به غیب ایمان دارند رستگارند.
و می‌دانی که مسلمان و مؤمن و متقّی با هم فرق دارند و قرآن هدایت‌گر متقّین است و آن‌ها رستگارانند. هم‌آنان که به غیب ایمان دارند و نماز می‌خوانند و انفاق می‌کنند و کارهای خوب خوب. اما راستش را بخواهی خیلی سخت است! این که آدم به ندیده ایمان بیاورد. خیلی سخت است. آن هم بی هیچ نشانی‌ای. شاید برای هم‌این خدا پیامبران را انتخاب کرد تا لااقل نشانه باشند؛ نشانه یعنی حجت. آدم عاقل برای باور چیزی دلیل می‌خواهد؛ دلیل یعنی حجت. اما من و تو که در هزار و چهارصد و خرده‌ای سال بعد از آن نشانه‌ی خدا و امامان بعدی زندگی می‌کنیم، بعید است بی نشانی مؤمن شویم و بمانیم. خلاصه که ایمان آوردن به غیب، ولو این‌که خدا باشد! حجت می‌خواهد، که البته خدا هم می‌دهد. هرچند کم‌کم می‌‌دهد و بعد یک‌هو دیگر حجت را تمام می‌کند!
مثلا هم‌این امام خمینی خودمان! چقدر آدم مؤمن کرد؟ برای چند نفر حجت را تمام کرد؟ معصوم هم نبود. یک نشانه بود. آیة الله. حجت خدا بر زمین. حجة الاسلام و المسلمین! و البته بلکه بالاتر. گیج شده‌ای نه؟ بگذار با مثال بگویم؛ که مثال همیشه به فهم و درک موضوع کمک می‌کند:
"هر حاجی را سیدی است و هر سیدی را حاجی‌ای و این سلسله مسلسل ادامه دارد. و تو نیز سیدی هستی که حاجی مدام تو را می‌پاید. و اگر چشم باز کنی خودت سیدی داری که برای او نقش حاجی را بازی می‌کنی. گفتم که: این سلسله، مسلسل است"
این‌‌ها را حسین غفاری گفته. راست هم گفته!
خلاصه که، نه حاجی معصوم است و نه سید. هر دو ممکن الخطا هستند، چون از جنس آدمی زادند. پس قاطی نکن! سید مرتضی آوینی هم آدم بود. مثل ما جوانی کرده بود، بلکه هم بیشتر! دانشگاه رفته بود، خارج رفته بود، جبهه رفته بود. خلاصه که زندگی‌اش مثل ما بود. الآن هم مثل او در میان ما هست. چه بشناسیم چه نه. اما اتفاقا این سید ما حاجی هم بود! سید حجت هم بود. حجت را هم تمام کرد. برای خیلی‌ها.
شنیده‌‌ای: "به علی شناختم من به خدا قسم خدا را"؟ حالا اگر من بگویم سید مرتضی آوینی برای من پیامبری بود که وسیله شد تا ایمان بیاورم، باورت می شود یا می‌خندی و مسخره می‌کنی؟ اگر بگویم هر وقت در خیلی چیزها شک می‌کنم با یاد سید دلم محکم می‌شود متهمم می‌کنی به مرده پرستی؟ و اگر بگویم با یاد این‌که کسی با مشخصات آوینی در زمان من بوده و من خودم خبر مرگش را از تلویزیون شنیدم و فیلمش را دیدم می‌گویی از آدم‌، بت درست کرده‌ام؟ خب بگو. چه فرق می‌کند مگر؟ آوینی به زندگی من شبیه‌تر است. الگوی راحت تری است. حاجیِ دم دست‌تری است. برای تو شاید یکی دیگر باشد. شاید شهیدی دیگر، شاید معلم‌ات، شاید پدرت. شاید مادرت. خود سید مرتضی هم حاجی داشت. آقا روح الله را که می‌شناسی؟ خود آقا روح الله هم حاجی داشت، که می‌گویند حتی وقتی اسم حاجی‌اش می‌آمد بی‌اختیار می‌زد زیر گریه آن‌طور که شانه‌هایش می‌لرزید. خوبی این حاجی‌های نزدیک‌تر این است که در دوران ما هستند، مشکلات و مسائل مشترک ما را دارند و آدم می‌تواند در ریزترین کارهایش هم که به مشکل برمی‌خورد یا با پدیده‌ای روبه رو می‌شود از آن‌ها کمک بگیرد. شاید برای هم‌این است که الآن خیلی‌ها در پی جواب به این سوال‌اند که اگر آوینی امروز زنده بود چه کار می‌کرد، چه نظری داشت و درباره‌ی مسائل روز چه عکس‌العملی نشان می‌داد. امتحانش ضرر ندارد. به زور هم شده یک حاجیِ به‌روز برای خودت پیدا کن! با مرید و مرادی هم قاطی‌اش نکن. فقط در حد حاجی!
حرف‌های خفنی زدم، می‌دانم. راوی محفل خودی‌هاست. تو هم نظرت را بگو.
پی نوشت‌ها:
* برای شادی روح سید مرتضی آوینی، تو رو خدا یکی از کتاب‌هاشو بخونین. "این را حسین غفاری گفت و باز هم راست گفت"
* مراسم سالگرد سید مرتضی آوینی را می‌روم هر سال. کلی دوست و آدم حسابی را می‌شود یک‌جا دید و حالش را برد. این یعنی آدم اگر درست زندگی کند، نه تنها درست می‌میرد بلکه بعد از مرگش هم منشاء خیر و برکت است.
** از خدا عاجزانه می‌خواهم در اسرع وقت برای‌مان پیامبر دیگری ارسال نماید، که اوضاع بس خفن قروقاطی و تمیز حق از باطل به شدت دشوار شده است.
*** فکر نمی‌کنم لازم به توضیح باشد که محمد رسول‌الله آخرین نبی و فرستاده‌ی خداست که به او وحی می‌شد و جز این فرقی بین او دیگر بندگان خدا نیست. اما ما را گفته‌اند که پیامبری دیگر نیز در آخر الزمان خواهد آمد که معصوم است و قرار است "کُن فَیَکُون"‌ها بکند دیدنی!
**** حتی تو هم می‌توانی خلیفة الرحمن باشی و حجت خدا بر زمین.
***** یاد و ذکر سید مرتضی در عین حال که قشنگ است، کارگشا هم هست. مثل او شدن هم به کارگردانی و فیلمبرداری و نوشتن و گویندگی و این‌ها نیست. به چیز دیگری است. بقیه‌اش بماند!

۸۶/۰۱/۲۰
مجید عزیزی

نظرات  (۱۸)

آقای ... صبر کن اسمتو یه بار دیگه چک کنم ...
بله ، آقا مجید ! این تراوشات مغز مبارک جنابعالی ما را خیلی سر کیف آورد . به قول خودت بلاخره هستند کسانی که ... ولی پیدا کردنشون سخته .
بهر حال دم مبارک گرم و مستدام و کیفت آنطور که خدا و پیغمبر می پسندند کوک باد که دم ظهری کوکمان کردی . بدم نمیاد دوستی مثل تو داشته باشم . فکر کنم هم سن و سالیم . من بچه نصف جهان و تو هم حتما تو اون نصفه دیگه هستی که من بهت دست رسی ندارم . اگه میل مبارک کشید و دوست داشتی ، بهم ایمیل و اگه خیلی خواستی حال بدی شماره موبایلتو بده .
یاحق .
آسید مرتضی:آنانکه به مقصد رسیده اند میگویند میان ما وشما تنها همین خون فاصله است! گلها رفتند،مبادا از خارها باشیم ،جبهه ها منتظرند....
دوشنبه تموم شد. کجایی پس؟
بابا چوب کاری می کنی. عکس گرفتن ما کجا کارای شما کجا ...
سلام آقا مجید
امید وارم حالتون خوب باشه ولی چرا ما رو دیگه تحویل نمیگیرین ؟
از اینکه میبینم با پشتکار وعلاقه در جهت ماندگاری ارزشها تلاش میکنید بسیار مسرورم امیدوارم موفق و پاینده باشید.
به وبلاگ این حقیر سری بزنید خوشحال میشم.
سلام خوشحال میشم بهم سر بزنید
خوشحالم که قبول دارید ایمان آوردن به ندیده ... میشه گفت بعیده !!
.
.
تا بعد _ بی کلام !
کوچک که بودم، آوینی برای من مردی بود، که روایت میکرد دوستان و همرزمانش رفتند تا ماندنی شوند؛ رفتند تا شهادت را مزه کنند... حالا که از قبل هم کوچکتر شده ام، آوینی برای من مردی است، که یادگاریهایش شهادت می دهند، آوینی دلتنگ دوستان و همرزمانش بود و آخر رفت تا ماندنی شود، رفت تا شهادت را مزه کند.
و فقط شهادت، انقدر انسان رو زنده و ماندنی میکنه.
حدیث داریم که انسان با آنچه بسیار در این دنیا دوستش دارد محشور می شود
تا باد چنین بادا
سیدنا ومولا نا انا توجهنا وستشفعنا وتوسلنا بک الی الله ....
اوف یه عالمه نوشتم ها! یی هو قاط زد کامپیوتر! بعدا میام مینویسم!
دل خانه ات آباد ....
حرف عجله ای نمیشود زد فقط یک دستتان درد نکند توی گلویم مانده بود تا بعد
سلام مجید دل برادر
یادی از حاجیتون نمی کنید . نه سری نه صدایی نه آفی نه کامنتی نه ...
ضمنا سال جدیدت هم مبارک . دلم برات تنگ شده به طور خیلی فجیع.
ما رو هم یاد کن رفیق.
بابا حاجی... بابا سید .... بابا خفن.......بابا نویسنده....بابا شخصیت نزدیک به آوینی....بابا آوینی آینده...بابا کتاب خون....بابا بترکون....بابا اینکاره....بابا خوش تیپ....بابا ریش سبیل چه گوارای.....بابا درویش....بابا تارک دنیا......و خیلی باباهای دیگه که حس گفتنش رو ندارم......یا علی
قسمت دوم همون جریان حاجی است..
خوش به حال کسی که حاجی اش خداست و بد به حال کسی که حاجی اش منم!!!
زیا به آوینی سر میزنم.. هم بهشت هم بیرون بهشت..
او کمتر به ما سر میزند.. هم بهشت هم بیرون بهشت..
هر حاجی را سیدی است و هر سیدی را حاجی ای !
هر علی را مهتابی است و هر مهتابی را علی ای !
ولی..
هر مصطفایی را ارمیایی است و هر ارمیایی را نور علی ای و هر نور علی را کاووسی و هر کاووسی را سعیدی و ...
حکما دلت باید انار باشد تا بشود چلاندش...
تنها بنایی که اگر بلرزد محکم تر می شود دل است..
دل آدمیزاد !
یا حی !
سلام.همین الان داشتم گله می کردم که چرا به روز نکردیدوقتی برگشتم دیدم که.....اگه همیشه گله ها انقدر زود جواب بده عالیه.من با شما موافقم و بهتون نمی خندم چون خودمم این مسئله رو تجربه کردم ودقیقا دو هفته قبل عید بود که یکی بهم همین حرف رو زد یعنی گفت دست از سر مرده ها بر دارو به زنده ها بچسب .امسال من, با وجود شهدا ومخصوصا همین شهید اوینی شروع شد من تازه دارم با اون اشنا می شم .از اینکه می گید به زندگی شما نزدیکتر ه تا اونجایی که از طریق داستان بعد از ظهرجمعه مطلع ام فکر می کنم راست می گید به قول اقای شهیدی فر که امروز تو برنامه ی مردم ایران سلام می گفت شهید اوینی همیشه مورد نقد یک عده بود که همون ها بعد شهادتش از مدعیان طرفدار ان ایشون شدند .امیدوارم بتونیم الان قدر حاجی هامون رو بدونیم نه وقتی از دستشون دادیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی