راوی

نسل سوخته، نسل پدرسوخته!

دوشنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۸۵، ۰۱:۳۰ ق.ظ

*داشتم فکر می‌کردم این خرداد، عجب ماه عجیبی است!
15 خرداد 42 جرقه اول منتهی به انقلاب اسلامی.
سوم خرداد 61 فتح الفتوح ایران در جنگ با دنیا! فتح خرمشهر..
دوم خرداد 76 یک پیروزی بزرگ و شیرین برای جمهوری اسلامی ایران.
اول خرداد 79 اولین شکست اسرائیل و خروج از لبنان.
هر چه پیروزی شیرین بوده در این ماه است برای ما. اما...
سال‌ها می‌رود و حادثه‌ها می‌آید... نیمه خرداد و انتظار فرج و از این حرف‌ها...

*آن‌وقت که امام از پیش ما رفت، من 5 ساله بودم. هیچی هم نمی‌فهمیدم. راستش اصلا نمی‌شناختمش خیلی، هنوز هم. اما هر چه می‌گذرد دلم بیشتر برایش تنگ می‌شود و راستش نمی‌دانم چرا. دلم بدجور تنگ می‌شود برای خمینی! اگر بخواهم صادق باشم باید بگویم دلم برای هیچ چیز و هیچ کس این‌قدر تنگ نمی‌شود و نمی‌گیرد که برای آقا روح الله! حس غریبی است.... به قول سید مرتضی آوینی: "فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت! داغ‌های همه تاریخ را ما به‌یک‌باره دیده‌ایم. ما را این گمان نبود که بعد او بمانیم، اما او رفت و زمین ماند و ما نیز بر زمین، در این پهنه بی‌منتها که عقل راه به جایی نمی‌برد. امام رفت تا بار تکلیف ما بر گرده عقل و اختیارمان بار شود...."

*و عجب نسل عجیبی هستیم ما، نسل سومی‌ها! نه رومی روم! نه زنگی زنگ! از آن‌جا رانده و از این‌جا مانده. یک روز به استاد قرآن دانشگاه‌مان که گاها با هم شوخی می‌کنیم، گفتم: "فلانی! اول انقلاب کردید و بعد جنگیدید و حالا هم که لت و پار شده‌اید (موجی و شیمیایی است!) باز دست از سر ما برنمی‌دارید. چه می‌خواهید از جان این ملت، شما نسل سوخته؟!" گفت: "اگر ما نسل سوخته ایم، پس با این حساب شما نسل پدرسوخته‌اید! و واقعا هم که خیلی پدرسوخته‌اید!" و دیدم پر بی‌راه هم نمی‌گوید! نسل دیجیتال! نسلی که پدرش با تلویزیون سیاه و سفید جوانی گذرانده و حالا او با کامپیوتر و اینترنت....

*این نسل سوم (که ما باشیم) فعلا نسل جوان است! جوانی هم شنیده‌ام که شعبه ای است از جنون. خواستم بگویم که: "بسم الله الرحمن الرحیم! اگر یک جوان موتورسواری نکرده باشد یقیین بداند جوانی نکرده است! والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته" البته منظور از جوانی‌کردن همان معنای مصطلح آن است و لاغیر! شاید حتی بشود این حدیث پیامبر در ضرورت آموزش سه فن "شنا و تیراندازی و اسب‌سواری" به فرزندان را هم این‌طور به روز کرد؛ امروز موتور سواری مصداق بارز و حاضر اسب‌سواری عهد قدیم است! موتورسواری یعنی ریسک، یعنی هیجان، یعنی سرعت، یعنی قدرت مانور، یعنی لایی کشیدن، یعنی جنون، یعنی جوانی! و در تهران با این ترافیک غیرقابل تحملش، یعنی خود زندگی! به خصوص اگر ام‌پی‌تری پلیر هم در گوشت روشن باشد که دیگر... و آن کس که موتورسواری نکرده باشد نمی‌فهمد من چه می‌گویم. البته نسوان را به این درگاه نعمت باری نیست هم‌آن‌گونه که به اسب‌سواری نبود اما هان ای پسران جوان! قبل از آن‌که سن‌تان به 25 برسد و کم کم محافظه کار و ترسو شوید، امتحان کنید. ابتدا با 70 و 80 سی‌سی؛ بعدتر انواع تریل و 125سی‌سی به بالا توصیه می‌شود. البته کلاه ایمنی فراموش نشود!

*این جنون جوانی ما هم انتها ندارد! چند روز پیش به قم مشرف شده بودم! در همه آن سه روز که آن‌جا بودم، در هیئت یک دشداشه سفید عربی به انضمام یک شلوار سفید شوشتری از محل اقامت به صحن حرم و بازار و غیره می‌رفتم و می‌آمدم. جایتان خالی خیلی حال داد! این را هم توصیه می‌کنم تجربه کنید. اما نکته جالب ماجرا این بود که از آن جا که "نه هم‌این لباس زیباست نشان آدمیت" و از این حرفها! ملت نگاهشان به ما بلکل عوض شده بود، چه عوض شدنی! منظور این‌که از آنجا که در قم، مراجعات به علما زیاد است! مدام می‌شنیدم که پیر و جوان، "حاج‌آقا" خطابم می‌کنند و سوالات شرعیه خود را از قبیل نحوه خواندن نماز تحیّت و نماز امام زمان(عج) جمکران گرفته تا ترجمه و تفسیر آیات قرآن می‌پرسیدند. کم مانده بود ما آنجا در گوش نوزادان اذان بگوییم و برای زوج‌ها صیغه محرمیت جاری سازیم! اول‌بار جوانکی مسن‌تر از خودم! سوال کرد که: "حاج‌آقا این آیه چی میگه؟" آیه ای بود از سوره "شِعرا" که چون عربی‌ام بد نیست ترجمه کردم برایش، بعد هم با توجه به تجارب قبلی‌ام گفتم احتمالا باید از دعاهای حضرت ابراهیم(ع) باشد، ورق زدیم به عقب و دیدیم که بله! وَتلُ عَلَیهِم نَبَاَ اِبراهیمَ اِذ قالَ.... بنده خدا کپ کرده بود! امر برایش مشتبه شده بود که یحتمل ما مترجم و مفسر قرآنیم و خیلی کارمان درست است! هی التماس دعای خفن می‌گفت! گفتم داداش بی خیال! شانسی بود! مشارٌالیه مجددا کپ فرمودند! این هم تقابل سنت و مدرنیته ما! یک فنجان نسکافه اسپانیایی، پشت لپ‌تاپ چینی، روی میز کوچک طلبگی. راوی پشت حصارهای طلایی یک پاتوق کوچک!

* اما این حضرت ابراهیم(ع) هم خیلی عجیب است! از بچگی برای من محبوبیت و کاریزمای بالایی داشت، تا آنجا که یادم است که می‌خواستم وقتی بچه‌دار شدم اسم پسرم را ابراهیم بگذارم! ببینید علاقه تا کجا! بعدترها که از او در قرآن زیاد می‌خواندم، دعاهایش (که در قرآن کم هم نیست)، تعجب مرا بیشتر برانگیخت که این آدم هرجا دعا می‌کند، یا از پس هر امتحانی که سربلند برمی‌آید، از خدا می‌خواهد که فرزندانش را هم پیامبر کند. و از نمازگزاران قرار دهد و محبت مردم را به آنان جلب کند و کلا هواشان را داشته باشد و اینها. کلا به یقیین رسیدم که بهترین پدر قرآنی است. خدائیش هیچ کس را ندیدم این‌قدر به فکر بچه‌هایش باشد. همش دارد می‌گوید: "و بنیّ" و "من ذریّتی". نمونه اش هم‌این سوره ابراهیم! آخرش هم که خدا رویش را زمین نزد و همه پیامبران بعدی از نسل او شدند؛ اسماعیل و اسحاق و یعقوب و یوسف و.... هم‌این است که می‌گویند ادیان ابراهیمی. خلاصه که به قول معروف آباد کرد! من در این‌باره جایی چیزی نخوانده‌ام، اما به نظرم جا دارد روی این وجه "بهترین پدر قرآنی" حضرت ابراهیم (که گفتم) کار پژوهشی شود. این ایده‌ی رایگان! هر کس پایه است بسم الله.

رَبِّ اجعَلنی مُقیمَ الصَّلوةِ وَ مِن ذُریَّتی، رَبَّنا وَ تَقَبَّل دُعاء
پروردگارا من و فرزندانم را نمازگذار گردان، خدایا دعا را قبول کن!

۸۵/۰۳/۱۵
مجید عزیزی

نظرات  (۴۰)

سلام بچه های علاقه مند به سلوک به این وبلاگ جدید بیاین...........................................
۰۳ آبان ۸۵ ، ۰۳:۰۹ مهندس رضا بهروزی
ای ول جووون
خیلی حال کردم . کلی وقت بود این چیزا تو دلم من هم عقده شده بود . انشاالله که خدا بهت امکان فضا نوردی بده و یه پسر کاکل زری گیرت بیاد اسمش رو هم ابراهیم بزاری !
۰۷ شهریور ۸۵ ، ۱۲:۴۶ غلامعلی مجاهد
چه لبلخند تلخی به صورتم و تمام وجودم نشست
نسل سوخته و نسل پدر سوخته
۲۹ تیر ۸۵ ، ۱۵:۵۱ فرات تشنه
منظورت چیه از این عکس ها؟ می خواهی بگی که جوونی یعنی شلوار لی و آستین کوتاه. برای خیلی ها احتمالا جالب بودی اما مهم این نیست مهم اینه که درست باشی. این که هر کسی قبولت کنه یعنی تو مسلک نداری به رنگ جماعت می شی . در احکامی که شاید هیچوقت نخوندیشون مروری بکن ببین حکم این ظاهر چیه. فکر نمی کنی آستین لباست خیلی کوتاهه؟ ......... با کدوم لباس می ری شهریه بگیری؟ ........آقای محترم اسم طلبگی مهم نیست رسمش مهمه......
این خرداد هم خیلی ماهه.من تو این ماه بدنیا اومدم.ولی نمیدونم چرا روز تولدم همه جا را سیاه میزنن؟آخه چهارده خرداد بدنیا اومدم خدا رحمت کنه اون پیر فرزانه را.عزیز جون مخلصیم.
۲۳ خرداد ۸۵ ، ۰۸:۲۹ بیقرار ظهور
دوستان خوبم
از وبلاک بسیار خوب و ارزشمند شما بازدید شد
وبلاک شما (بیقرار ظهور) نیز با بخش های زیر به روز است
1- در محضر خدا
- احادیث قدسی
- راز و نیاز
- اقامه نماز
2- در محضر معصومین (ع)
- پیامبر اکرم (ص) - فرمایشات
- امام علی (ع) - فرمایشات
- حضرت زهرا (س) - فرمایشات
- امام حسن (ع) - فرمایشات
- امام حسین (ع) - فرمایشات - زیارت هم اکنون کربلا
-امام سجاد (ع) - فرمایشات
-امام باقر (ع) - فرمایشات
-امام صادق (ع) - فرمایشات
-امام کاظم (ع) - فرمایشات
-امام رضا (ع) - فرمایشات
-امام جواد (ع) - فرمایشات
-امام هادی (ع) - فرمایشات
-امام حسن عسگری (ع) - فرمایشات
-امام زمان (عج) - فرمایشات آیات المهدی (عج) احادیث المهدی (عج) اصحاب المهدی (عج) حوادث آخر الزمان عوامل و موانع رشد در کاروان
- حضرت ابالفضل (ع)
- حضرت زینب (س)
- حضرت معصومه (ع)
3- در محضر قرآن
- فضیلت تلاوت قرآن
تحقیقات قرآنی
تلاوت سوره ها
دوستی و انس با قرآن
4- در محضر خوبان
- دوستتان خوبم
- اخلاق خوبان
-حق نوشته ها
5- در محضر شهدا
- وصایا
- خلق و خوی
- خاطرات
6- گردانهای لشگر 27 محمد رسول الله
7- دانلود ها
- دانلود سخنرانی
- دانلود کتب
- دانلود مداحی
- دانلود تصاویر
- دانلود کد های جاوا
- دانلود موسیقی کودکانه متن سنتی
- سر گرمی ها
- اینتر نت رایگان
8- لطائف و ظرایف
- نکات مهم اجتماعی
- کلمات قصار
- خواندنی ها
- خانواده
9- دوستان بیقرار
10- سایت های دیدنی
- خبری
- علمی
- جستجو
- مذهبی
خرسند خواهیم شد در جمع دوستان و پیوندهای سبزتان باشیم
همواره منتظر حضور فعال شما هستیم
به امید ظهور مولایمان مهدی (عج(
اگر طالب زندگی سالم و بالندگی روحی باشیم ، باید به حقیقت عشق بورزیم = اسکات کپ
۲۱ خرداد ۸۵ ، ۱۳:۰۷ حمید اخا رحیم
حقا که جوانی را رفتی تا آخرش . مخصوصا وقتی مطلبت را می خوانیم هنگامی که نغمه ول شدگان در گوشت بالا و پایین می رود . و لابد حمیدتان هم نمی داند من کیستم . اگر پرسیدی سلامی برسان و بگو همانی که در مشهد بنده شما شد . خود کلید می زند مابقی داستان را . یا حق
به طور بسیار مفصلی راجع به موتور و متعلقاتش صحبت کردیم ولی چه کنم که ... باشد شما هم پدری چنین ... نه جدی خیلی عالی بود . بهش فکر نکرده بودم
۲۰ خرداد ۸۵ ، ۱۴:۲۸ م.میراحمدی
راستی راستی عجب ماه عجیبی است!
سلام
غروب سرخ و خزانی، بریده رشته لبخند
گسسته بند دل من، به دیدگان تو سوگند
به کجا سپارم این سر، چو ز آشیان پریدی
به که گویم این غم خود، که ز دلبرت بریدی
مرغ پر شکسته من، گل زار و خسته من
السلام علیکِ ایتها الصدیقة الشهیدة
السلام علیکَ یا امیرالمؤمنین
السلام علیکَ یا صاحب الزمان
شهادت حضرت زهرا (ع) را تسلیت عرض می کنم. به روز هستم.
تشریف بیارید.
یا علی
سلام. آخه همون یه عکس هم کلی عکسه برای خودش! راستی. به آدرس اینفو ات راوی فرستادم. یا علی
مهم اینه که پدر سوخته نباشیم وگرنه شماره! نسلش مهم نیست. کلی از همین نسل دومی ها از ما .... . ایده ات در مورد حضرت ابراهیم هم عالی بود. راستی حاج آقا! یه استخاره هم میخوایم کی آنلاینید؟!!
عنوانش که جالبه, بخونم تا بعد بیام نظر بدم! احتمالا هفته دیگه!
۱۷ خرداد ۸۵ ، ۲۳:۴۸ دفتر توسعه وبلاگ دینی
نخستین نشست هم اندیشی وبلاگ نویسان دینی در آستانه سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها برگزار می شود.
از شما دعوت می شود در این نشست شرکت نمایید..
در صورت تمایل به ارائه مقاله و شرکت در تریبون آزاد، مقاله خود را تا عصر پنج شنبه به آدرس دفتر توسعه وبلاگ دینی ارسال نمایید.
www.diniblog.com
برنامه نشست :
سخنرانی حجت الاسلام جواد محدثی با موضوع شیوایی نگارش و روان نویسی
سخنرانی یکی از مدیران پژوهشی حوزه علمیه قم
ارائه گزارش عملکرد و برنامه های دفتر توسعه وبلاگ دینی
تریبون آزاد برای اظهار نظر شرکت کنندگان
زمان : جمعه 19 خردادماه . 5 بعد از ظهر
مکان : قم ،میدان شهدا، خیابان معلم ، ساختمان شماره دو دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سالن همایش
سلام
عبا و خمینی و کلاشینکف و جبهه و پوتین و لباس خاکی و ... نوستالژی بچگی های خیلی از همسن های من و شماست.
اینها فقط تعلقات کودکی است. باز به بابا مامان هامون که یک چیزایی دیدند و انتخابی کردند. من و تو که از اول در همین محیطها بودیم و انتخابی هم نکرده ایم بالتنیجه هنری هم نداشته ایم. باور کن اگر در جزایر قناری هم بزرگ شده بودیم قناری می پرستیدیم!
اما چه می شود کرد. شما بگو از غم غربت ما هم می خوانیم اما یادمان نرود که حقیقتی در این خاطرات نیست.
همین
خوب هفتاد و دو ملت را دور هم جمع کرده اید ها!!!صین و اندلس و...
موتور سواری را هم اگر در جاده قم-جمکران یا حداقل در حاشیه اتوبان کاشان _قم تجربه نکرده اید!من به شما میگویم که جوانی نکرده اید!!!(یادتان که نمی رود اما من هم متذکر میشوم کلاه ایمنی را فراموش نکنید!)
×خرداد آن سال ها را هم فکر نمی کنم که بزرگتر از شما بوده باشم اما خوب یادم هست که بنده خدایی که قول جماران را برای دیدن امام داده بود,آن شب در مصلی به قولش عمل کرد...
سلام
×پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع)فرمودند که روز قیامت پس از خوانده شدن من پیامبران دیگر خوانده میشوند و سپس تو که در میان من و ابراهیم وقوف می کنی و منادی از عرش ندا می دهد که:چه خوب بنده ایست پدر تو ابراهیم و چه خوب برادریست برادار تو علی.
×این را هم شنیده اید که :هیچ قومی به لباس قوم دیگر در نمی آید مگر فرهنگ آن قوم را پذیرفته باشد!!!(گفتم قوم!نه قم!)
باز جای شکرش باقیست که شما را با حاج آقا های خودمان اشتباه گرفته اند!!!مرا که گفتند:پاکستانی!!!و هر چه اصرار کردیم که حالا درست است که به سبب ایرانی بودنمان اندکی لری و ترکی و کردی حالیمان میشود اما اردو و دری و پشتو را بی خیال شوید!!!بی فایده بود!چون آخرش شروع کردند مکالمه عربی!!!
۱۷ خرداد ۸۵ ، ۱۳:۳۲ محمّدمهدی کارگر
یه چیز دیگه. با اون حسابی که تو کردی، یعنی من فقط 5 روز دیگه فرصت دارم برای موتورسواری؟ یعنی راستی راستی 5 روز دیگه ترسو می شم؟! )-':
۱۷ خرداد ۸۵ ، ۱۳:۲۳ محمّدمهدی کارگر
یه چیزی رو یادم رفت. "شِعرا" (درخشان ترین ستاره ی آسمان (-; ) وبلاگ آبجیمونه! اونی که شما مدّ نظرتونه، "شُعَراء" است!
۱۷ خرداد ۸۵ ، ۱۳:۰۷ محمّدمهدی کارگر
سلام!
سلام.بدون گواهی نامه! وای وای وای! آخ آخ آخ!.حقت همون سوختنه! :دی
۱۷ خرداد ۸۵ ، ۰۱:۵۷ علیرضا شیری
ایده پدر قرآنی را خوب اومدی....خیلی تعبیر جالبیه.حتما ازِ ش استفاده خواهم کرد.ممنونم مجید عزیز
سلام... عکسهات خیلی باحال بود به خصوص اون موتور سوار خوش تیپ. .... آخوندهای مدرن نباید با لپ تاپ شناخته بشن باید با اسلام نو شناخته بشن
خداییش از یه نسل پدر سوخته انتظار بهتر از این دارید؟
حق مدد
سلام.وبتون جالبه.البته این همه از اتفاقات مهم ماه خرداد گفتید اما گویا دوم خردادو فراموش کردید؟! پیروز و سربلند باشید.
حاجی جان! این عکسا رو از خودت این جا نذار. چشمت می زنند ها!!
بابا خوش تیپ!!! یه کمی از خودت عکس بذار! چک میل هم یادت نره! یا علی
راستی تب جام جهانی شما رو نگرفته؟
بعد از ایران کدوم تیم رو عشقه؟!!!!!!!!!!
سلام!خیلی وقت بود که میومدم اما وقت نمیکردم نظر بنویسم!
خوب حالا چون گفتید که موتور سواری را تجربه کنید و من هم خودم بچه ی حرف گوش کن! موتور سوار میشم و هر اتفاقی افتاد می گویم که اخویمون آقا مجید گفته!!!!!!!!!!
حالا از ما گفتن بود!
در ضمن فکر میکنم به شما بیاد که روحانی باشید!این عکس زیاد واضح نبود!
یاسی اومدی؟ گفتم بیای اینجا رو ول نمی کنی اگه تونستی برام آف بزار مثلا دوستی گفتن فامیلی گفتن!منتظرم(اخوی ببخشیدا نمیخواستم مسائل قاطی بشه اما شد!)
سلام
من از فوت امام و اون روزها چیزی به خاطر ندارم . چون 14 روز می خواست تا دنیا بیام.
من 14 روز بعد فوت امام دنیا اومدم. به خاطر همین هم هست که عکس های نوزادیم رادوست ندارم .چون همه سیاه پوشیده بودن.
باز خوبه شما اون زمان بودید .
راستی ما که دختریم چه جوری موتور سواری و هیجانشو تجربه کنیم!؟
خوبه که بعضی وقتها ادم تو یه لباسه دیگه هم بره وتجربش کنم
ممنون متن جالبی بود مخصوصا عنوانش.
سلام. بابا کارآگاه. شرمنده. دیگه تکرار نمیشه. راستش یادم نبود اون عکسو از کجا برداشتم. ممنون از تذکرتون ... مطلبتون خیلی باحال بود. مخصوصا قسمت آخرش. موفق باشید
۱۶ خرداد ۸۵ ، ۰۹:۵۶ عباسحسیننژاد
سلام آقا!
ای ول آقای مجید خان.
خیلی جالب بود. موتور سواری که راسش اصلا به قیافه تون نمیخوره.
اما دشداشه سفید فکر کنم جالب باشه و بهتون بیاد.
راسی حاجی التماس دعا
۱۶ خرداد ۸۵ ، ۰۸:۵۱ عماد هنرپرور
راستی آقا شما امتحانات شروع میشه پستهات طولانی میشه؟!
۱۶ خرداد ۸۵ ، ۰۸:۵۰ عماد هنرپرور
سلام. خوب... خرداده و من هم جوان! هم ایام می طلبه, هم اقتضای سنمه, با من کاری نداری؟! میرم کمی جوانی کنم ;)
دوم خرداد هم که هیچ روز خاصی نبود نه؟ البته از نظر تو
۱۶ خرداد ۸۵ ، ۰۷:۴۳ عبدالله فانی
مجید جان سلام
خرداد ماه عجیبیست اگر اعداد 1 / 15 / 3 راجمع کنی و سالهای
42 /61 /79 راهم جمع کنی مجموع کل آنها تقسیم بر 3 حادثه رخ داده بکنی میشه 67 سال پایان جنگ اینم یه چیزی هست دیگه
سلام
از نسل نیم سوخته و جوانی و طلبگی و نت و اینا که بگذریم ... خداییش ابراهیم بهترین پدره ..
خدا خیرت بده
یا حق
سلام... فردا نسل پنجمی ها که می آیند چه بگویند... اما فردا غریب نماند.... جوانی اقتضایش جوانی کردن است... شاد باشی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی